Чеклист BL-03

ЧЕКЛИСТ НИВО 3

Предчетивен и предписмен етап

(Готовност за училище)


ИМЕ

ВЪЗРАСТ



УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ

ГРУПА / КЛАС



УЧИТЕЛ / ТЕРАПЕВТ / РОДИТЕЛ



ОБОБЩЕНА ИНФОРМАЦИЯ ЗА КРИТЕРИИТЕ ЗА ОЦЕНКА (Критериите са описани в Методика за оценка на езиковата компетентност на български език, Продукт А2)

Критерий

Обхват

0

1

2

3

4

5

Ref

Референция (отнасяне към обекти и лица)







Cont

Съдържание (предаване на информация, мнение, отношение и др.)







Coh

Кохезия (свързаност на речта с изпълняваната дейност)







Use

Употреба (подходяща употреба спрямо целта на общуване)







Form

Форма (подходящи изразни средства)







PercVoc

Перцептивен речник







ExprVoc

Експресивен речник







Gram

Граматика







Sem

Семантика







Speak

Говорене







Pron

Произношение







Listen

Слушане







ListenInf

Извличане на информация при слушане







Write

Писане







Spell

Правопис







Read

Четене







ReadInf

Извличане на информация при четене







Effic

Ефективност на изразяване







Adapt

Адаптивност – пренасяне на знания и умения към непознати ситуации







Cult

Културен код









КОМУНИКАТИВНИ УМЕНИЯ
(Ref / Cont / Coh / Use / Form)


0

1

2

3

4

5

В общуването си детето реферира към неща, които го интересуват от неговото непосредствено обкръжение







В общуването си детето реферира към неща, които го интересуват извън обкръжението му







Детето знае и назовава името си







Детето знае и назовава възрастта си







Детето знае адреса си (приблизително, без специфични детайли)







Детето може да опише познат маршрут







Детето реферира към действия, които ще предприеме, и изразява намерение да го направи







В общуването си детето говори за голям брой обекти и действия, които имат пряко отношение към него 







Детето говори за местоположението на обектите







Детето говори за мястото, където се намират обектите при преместване







Детето говори за временни и повече или по-малко постоянни характеристики на хората и обектите (напр: мръсно, мокро, топло, горещо, тъжен, голям и др.)







Детето говори за принадлежност – на кого са или нещата на кого принадлежат







Детето използва разнообразни понятия и комбинации от понятия за изразяване на смисъл в едно изказване (конкретни, абстрактни, смислови отношения)







Детето говори за няколко координирани, но не директно свързани събития, прокарва паралели и аналогии







В изказванията си детето прави връзки между събития и/или състояния, включващи време: отчита че дадено събитие се е случило преди другото с употреба на „преди“, „когато“, „докато“ и др.







Детето прави връзка между това, за което говори и това, за което говорят другите хора (примерно: коментират по тема на възрастните, но защото споделят еднакъв контекс на употреба на езика)







Детето участва в разговори като спазва логическата последователност в изказванията – това, което говори се свързва логическа с предходната реплика (Например: „Искаш ли сок?“, „Да, искам“)







Детето използва езика, за да установи идентичността на обектите и хората (пита „Кой?“ и „Какво?“)







Детето започва да поставя събитията във времето: различава събития, станали в миналото







Детето започва да поставя събитията във времето: различава събития, отнасящи се към бъдещето







Детето участва в комуникативния акт, като поддържа/остава в темата – прави коментари, допълва партньора си, изисква информация, ако има неяснота, свързана със събития, състояния и намерения







Детето използва езика за да обясни действията си







Детето използва езика, за да заяви наличието на голям брой обекти, да отбележи тяхното отсъствие, изчезване или преместване и забелязва тяхната поява обратно







Детето използва езика за да поиска голям брой и разнообразни обекти и услуги (пита за храна, дрехи; моли за помощ при нужда – по време на обличане, хранене, забавления)







Детето използва езика, за да описва обекти и действия, илюстрирани в картини







Детето използва езика, за да разбере какво се случва







Детето използва езика, за да разбере кои е отговорен за конкретно действие







Детето използва езика, за да установи в какво състояние се намират нещата







Детето използва езика, за да разбере кога са се случили събитията







Детето използва изказвания с множество синтактично свързани компоненти (например: искам навън да играя на пързалката, дай ми колата със синия покрив)







Детето се изразява разбираемо до степен, която позволява на околните да разберат какво пропуска в изказванията си







Детето изразява по-голяма част от това, което иска да каже







Детето разбира приятели и познати възрастни







Детето разказва истории и прави описания смислено и структурирано







Детето общува разбираемо лице в лице с непознати хора, които имат опит в общуването с глухи деца







Коментари: (специфични прояви, бележки върху разнообразието на общуването, установени проблеми или трудности и др.)









ВЛАДЕЕНЕ НА ЕЗИКА 

(PercVoc / ExprVoc / Gram / Sem)


0

1

2

3

4

5

Обем на перцептивния речник*

Изберете категорията, която най-добре описва приблизително обема на речника: 

  • 0: Под 1000 думи

  • 1: 1000-1500 думи

  • 2: 1500-2000 думи

  • 3: 2000-2500 думи

  • 4: 2500-3000 думи

  • 5: Повече от 3000 думи

*Оценката е субективна и приблизителна. Ще бъдат прилагани и стандартизирани тестове за оценка на лексиката от определени области.







Владее речника, използван при ежедневни дейности, свързани с дома, храненето, облеклото, ежедневието







Владее речника, използван при дейности в детска градина, предучилищна и др. (в образователен контекст)







Владее речника, използван при описание на природата







Владее речника, използван при спортни дейности







Владее речника, използван при описание на пътувания







Владее речника, използван в народното творчество (без да се включват остарели и диалектни думи)







Владее речника, използван в детската и приключенската литература за тази възраст







Обем на експресивния речник*

Изберете категорията, която най-добре описва приблизително обема на речника: 

  • 0: Под 1000 думи

  • 1: 1000-1500 думи

  • 2: 1500-2000 думи

  • 3: 2000-2500 думи

  • 4: 2500-3000 думи

  • 5: Повече от 3000 думи

*Оценката е субективна и приблизителна. Ще бъдат прилагани и стандартизирани тестове за оценка на лексиката от определени области.







Употребява свободно думи от речника, използван при ежедневни дейности, свързани с дома, храненето, облеклото, ежедневието







Употребява свободно думи от речника, използван при дейности в детска градина, предучилищна и др. (в образователен контекст)







Употребява свободно думи от речника, използван при описание на природата







Употребява свободно думи от речника, използван при спортни дейности







Употребява свободно думи от речника, използван при описание на пътувания







Употребява свободно думи от речника, използван в народното творчество (без да се включват остарели и диалектни думи)







Употребява свободно думи от речника, използван в детската и приключенската литература за тази възраст







Използва правилно съществителните имена (съчетава ги подходящо с глаголи, прилагателни и др.)







Използва правилно род и число на съществителните 







Съгласува съществително и прилагателно име







Използва правилно формите на глаголите







Използва правилно лични и показателни местоимения







Използва правилно притежателни местоимения







Използва правилно наречия, различава ги от прилагателните







Оформя цяло изречение с всички елементи – подлог, сказуемо, допълнение, обстоятелство







Използва правилно предлози за местоположение







Използва правилно предлози за изразяване на отношения към действието







Използва правилно съюзи







Може да формулира въпросителни изречения







Използва сложни съставни изречения с набор от съюзи „когато“, „където“, „защото“







Извършва аналогии при усвояване на нови понятия







Установява и разбира смислови връзки между понятия







Коментари: (специфичен четивен модел, четивна техника, темп, плавност, подход към текста и др.)








ВИЗУАЛНО И СЛУХОВО РАЗБИРАНЕ И УЧАСТИЕ В РАЗГОВОР
(Listen / ListenInf / Speak / Pron)

Когато детето гледа или слуша история, прочетена на глас:

0

1

2

3

4

5

Показва, когато е объркано или не разбира – използва лицева експресия, жестове или задава въпроси







Задава въпроси или прави коментари, които са релевантни към съдържанието на текста







Демонстрира разбиране за последователността на събитията в сюжетната линия и отговаря на въпроси, като „И какво се случва после...?“







Отговаря по подходящ начин на въпроси, чиито отговори могат да се открия в текста







Отговаря по подходящ начин на въпроси, които изискват персонален отговор (употреба на предварително знание и опит по темата, емоционален отговор на събитие, изразяване на мнение или отношение и др.)







Коментари: (специфичен четивен модел, четивна техника, темп, плавност, подход към текста и др.)









ОБЩА ПРЕДСТАВА ЗА ЧЕТЕНЕТО 

(Read / ReadInf)

Предчетивни и предписмени умения

0

1

2

3

4

5

Разбира думата „книга“ – може да я открие сред други предмети







Разбира целта на книгата – носи книгата на възрастни, споделя книгата, показва картинки от книгата на други







Знае кога книгата е обърната наобратно – отгоре-надолу







Знае кога книгата е обърната отзад-напред







Знае къде започва книгата







Знае посоката за разгръщане на страниците и разглеждане на илюстрациите







Разбира какво означава „име“ и „заглавие“ на книга (дори да не може да го прочете)







Знае, че писмената реч, буквите, означават (знае, че четящите следват изписването на думите)







Начални четивни и писмени умения

Следва посоката на четене







Посочва буква







Разпознава главни печатни букви (може да намери дадена буква или да назове посочена буква)







Разпознава малки печатни букви (може да намери дадена буква или да назове посочена буква)







Посочва дума







Посочва изречение







Посочва една страница







Посочва началото и края на дума или изречение







Посочва към началото, края, разстоянията и линиите на страницата







Посочва препинателните знаци в края на изречението







Кои букви не знае, заменя, с кои букви има трудности?









ГЛОБАЛНО ЧЕТЕНЕ 

(Read / ReadInf)


0

1

2

3

4

5

Детето разпознава и прочита думи на глобален принцип  – при предоставяне на адекватен контекст*

Изберете категорията, която най-добре описва обема на речника: 

  • 0: Под 10 думи

  • 1: 10-20 думи

  • 2: 20-30 думи

  • 3: 30-50 думи

  • 4: 50-100 думи

  • 5: Повече от 100 думи

*Оценката е субективна и приблизителна. Ще бъдат прилагани и стандартизирани тестове за оценка.







Надписи от околната среда (знаци и етикети)







Прости кратки думи (напр. но, за, към, със, до, на, от)







Съществителни имена (имена на членове на семейството, близки приятели, животни, играчки с прости едносрични наименования и др.)







Прости едносрични или двусрични глаголи (напр. ям, спя, пия, мия)







Думи за цветове







Герои от приказки и разкази (Зайо, Лиса, Шаро)







Лични местоимения







Прилагателни имена (малък, голям, лош, добър)







Наречия (бързо, бавно)







Коментари: (специфичен четивен модел, четивна техника, темп, плавност, подход към текста и др.)









НАЧАЛНИ УМЕНИЯ ЗА ПИСАНЕ 

(Write / Spell)


0

1

2

3

4

5

Детето умее да изписва разбираемо няколко печатни букви – начална буква на името си, както и на имената на хора от семейството







Умее да изписва основните компоненти на буквите – права линия, кръг, полукръг, дъга, назъбена линия







Проявява желание да пише, имитира писане







Пише единични думи – името си, други имена, прости едносрични думи







При (имитация на) писане поставя буквите в хоризонтални редове една до друга



































Коментари: (специфични особености, интереси, проблеми)









СОЦИОКУЛТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ 

(Effic / Adapt / Cult)


0

1

2

3

4

5

Подбира различни изразни средства в зависимост с кого говори







Разбира основните роднински отношения – майка, баща, брат, сестра, баба, дядо







Използва адекватно поздрави (Здравей, Добър ден, Довиждане, Честит рожден ден, Честита Баба Марта)







Използва адекватно въпроси и ги насочва към конкретен човек







Отправя адекватно молба







Изразява благодарност







Изразява уважение, използва подходящи обръщения







Познава основните празници и знае привичките и ритуалите за тях – Коледа, Великден, Нова година, Баба Марта и др.







Участва в ролеви игри







Участва в драматизиране на приказки и разкази







Импровизира реплики и действия при игра







Коментари: (специфични особености и наблюдавани проблеми)







Last modified: Monday, 8 November 2021, 8:52 AM